Zákazníci zvyknutí nakupovať na Slovenku či inde v EU, a to v kamenných predajniach či v on-line obchodoch, sú zvyknutí na dvojročnú záručnú dobu. Tá môže byť kratšia aj dlhšia, záleží na legislatívnych podmienkach a na výrobcovi konkrétneho produktu. V AliExpresse, a vlastne aj vo väčšine čínskych obchodov, však nič takéto nie je. Zákaznikovi sa síce ponúka "ochranná lehota", avšak ta nie je priamou náhradou záručnej doby a rozhodne nie je dvojročná.

Či je takáto prax alebo nie je v súlade s pravidlami EÚ je otázne. Úrady na ochranu spotrebiteľov v jednotlivých únijných krajinách sa domnievajú, že nie. AliExpress naopak tvrdí, že dodržiava a rešpektuje všetky platné predpisy v krajinách, kde pôsobí. 

Záručná doba v AliExpresse existuje ale len niekde a na určitý tovar

Faktom je, že v niektorých krajinách (napríklad Rusko či Ukrajina) majú užívatelia v AliExpresse ročnú záruku. Tá je ale možná len u niektorých druhov tovaru a vďaka servisné spoločnosti Wisetech Service. Rovnako zákazníci z Francúzska, Nemecka, Poľska, Talianska, Belgicka či Holandska majú na niektoré tovary (mobilné telefóny a tablety) kúpené na AliExpresse ročnú záruku. Tú zabezpečuje spoločnosť Allianz Global Assistance. U nás takáto možnosť zatiaľ nie je. 

Na druhej strane je potrebné si uvedomiť, že Aliexpress nie je len tým "nejakým čínskym obchodom". Naopak, je to svetový gigant, ktorý si veľmi zakladá na svojej bezpečnosti a solídnosti. V drvivej väčšine sporov či problémov s tovarom sa preto snažia vyjsť svojim klientov v ústrety a spor vyriešiť v prospech zákazníka. 

Čo je to ochranná lehota a ako funguje

Časť funkcionality záručnej doby, tak ako ju poznáme u nás, nahrádza na AliExpresse tzv. ochranná lehota, anglicky "Buyer Protection". Tá je určená na to, aby mal zákazník AliExpressu prehľad o tom, kedy mu musí byť predajcom zásielka najneskôr doručená. 

Počes ochrannej lehoty sa dajú riešiť tieto problémy s tovarom:

  • tovar bol dodaný nefunkčný či poškodený
  • tovar neodpovedá popisu predajcu
  • tovar je replika a nie originál
  • tovar nedorazil do uplynutia uvedenej maximálnej dodacej lehoty
  • dorazil iný než objednaný tovar

Ochranná lehota tak môže mať rôznu dobu trvania, záleží vždy na podmienkach predajcu. Je však nutné si ju strážiť, pretože problémy spojené s tovarom možno riešiť len po dobu jej trvania, resp. relatívne novo zaviedol AliExpress pravidlo, že otvoriť spor ohľadom tovar môžete ešte do termínu 15 dní od uplynutia ochrannej lehoty.

Ďalšie články o AliExpresse

Taktiež je možné predajcu požiadať o predĺženie ochrannej lehoty cez tlačítko " Request to extend Purchase Protection".Po kliknutí naň vyplníte o koľko chcete ochrannú lehotu predĺžiť a predajca vám väčšinou do dvoch dní odpovie a ochrannú lehotu predĺži alebo nie. Keďže sa AliExpress aj predajcovia snažia byť naozaj seriózny, je vašej žiadosti väčšinou vyhovené a niekedy je ochranná lehota dokonca predĺžená aj o dlhšiu dobu, než ste žiadali. 

Ako otvoriť spor na AliExpresse

Ako sme spomenuli vyššie, ak máte s tovarom z AliExpressu nejaký problém, môžete do doby 15 dní po skončení ochrannej lehoty otvoriť s Aliexpressom či predajcom spor, anglicky "open dispute". Ako sa v takom prípade postupuje si môžete prečítať v našom článku s názvom Reklamácia tovaru na Aliexpresse - ako na to. Je tu podrobne popísané, ako prebieha proces reklamácie na AliExpressu a ako postupovať a vyriešiť reklamáciu k vašej spokojnosti